Det är inte alla som känner till vad en fasadvepa är för något. Detta trots att många svenskar passerar denna typ av stor utomhusreklam näst intill varenda dag.
Varenda dag stöter de flesta av oss på någon typ av reklam. Det kan handla om en reklamfilm eller två som rullar under en paus i ett tv-program, annonser i dagstidningar eller kanske utomhusreklam som man möter på väg till arbetet eller fritidsaktiviteter. Trots att vi kanske inte tänker på det påverkas vi dagligen av reklam på något sätt. Denna reklam nästlar sig liksom in i vårt undermedvetna.
En typ av reklam som nu sätts upp i större städer är fasadvepor. Reklam i form av en fasadvepa används för att kunna göra ett stort intryck. En fasadvepa täcker nämligen stora delar av en husfasad. Ofta pryds denna typ av utomhusreklam av ett tydligt budskap eller en vacker bild som lockar till köp. Oavsett vilket är fasadvepor svåra att missa, även i en storstad som myllrar av människor.
Därför väljer företag att annonsera på fasadvepa
Vill man få ut sitt budskap måste man tänka till. Det gäller att hitta ett sätt där så många som möjligt ser ens reklamannons och tar sig tid att ta in dess budskap. Numera läser inte alla morgontidningar och inte heller alla tittar på tv, annat än via olika reklamfria streamingtjänster. Med detta sagt är det lätt att förstå att företag måste vara kreativa när de gör reklam som ska nå ut till stora delar av befolkningen.
Utomhusreklam har blivit något som många företag väljer att satsa kraft och pengar på. En fasadvepa med reklambudskap kostar nämligen en hel del, men är också synlig för många människor varenda dag. Inte konstigt att många företag anser att fasadvepor är värda varenda krona. Genomslagskraften för en riktigt snygg fasadvepa kan vara ordentligt stor.